E-bokas fremtid

Kindle

Papirboka lar seg ikke utkonkurrere! Det går mot digital stopp for bokbransjen! Det er Aftenposten som hyler. Jeg er her for å stappe en sokk inn i munnen deres, dette gidder jeg ikke høre på.

«Det viser seg at papirbøkene ikke lar seg utkonkurrere,» skriver Aftenposten. Men hvem har påstått det? Sannsynligvis vil papirbøker aldri forsvinne helt. E-bøker er tross alt tilpasset de som leser en god del, ettersom man bør ha et dedikert lesebrett om man skal slippe å hate livet sitt med en iPad eller PC-skjerm. Målet er ikke å drepe papirboka. Målet er å fremme et alternativ som i mange tilfeller vil være mye bedre. Sykkelen og bilen kan fint sameksistere, hver til sitt bruk.

Overskriften i Aftenpostens artikkel er «Mot digital stopp for bokbransjen», med henvisning til at det amerikanske e-bok-markedet har flatet ut: Fra 2012 til 2013 var det knapt noen økning å spore i andelen solgte e-bøker, som synes å ha stabilisert seg på i overkant av tyve prosent. Tja, og global oppvarming reverserer hver eneste vinter, for da blir det plutselig kaldt igjen.

En stagnasjon på rundt tyve prosent i USA er uansett mindre interessant i et land som Norge, hvor andelen er tre prosent.

For å ta temperaturen på ungdommen og deres innstilling til e-bøker, har Aftenposten tatt turen til Deichmanske bibliotek i Oslo. Overraskende nok er det visst ikke der du finner de største e-bok-entusiastene. Isteden får to unge mennesker komme med uttalelser som «Jeg synes å bla i en papirbok er en del av leseopplevelsen.» Ja da. Alle synes det, helt til de har prøvd en Amazon Kindle. Har du bare lest e-bok på en iPad, er det ikke rart du hater e-bøker. Å lese på en Kindle er som å lese en papirbok (ja, også ute i solen), bare at den er søkbar, du kan lage markeringer (som du senere kan fjerne!), og du kan ha tusen bøker på plassen én pocketbok tar. Ikke minst kan du trykke i boken for å kjøpe en ny bok.

Norges utfordring med e-bøker

I Norge eies bokhandlene langt på vei av forlagene. Det gjør at forlagene har liten egeninteresse i å venne oss av bokhandlene. Hvis vi sitter i sofaen og kjøper e-bøker, kjøper vi ikke samtidig gratulasjonskort, viskelær og leker.

Informasjonssjef i Gyldendal imøtegår denne kritikken, og sier «Vi er fortvilet over at e-bok-markedet ikke vokser fortere. Hvis det ikke vokser, får vi jo ikke igjen pengene vi har investert». Tja. Det er mindre enn tre år siden et norsk forlag lanserte e-bøker i form av magnetkort. På den tiden var Kindle og sofasalgene allerede en realitet. Likevel prøvde de seg altså med en løsning som fortsatt tvinger oss til bokhandlene for å kjøpe noe fysisk, som vi så skal stappe inn i deres dedikerte lesebrett. Det er uhensiktsmessig, bakstreversk og dyrt. Dette er ikke å investere, det er å sløse.

«Det er lettere å få ikke-lesere til å lese e-bøker enn å omvende papirlesere til å bli digitale lesere,» sier administrerende direktør i Forleggerforeningen. Slik vil det forbli, helt til de ser fordelene. Jeg har vist frem min Kindle til flere skeptiske eldre mennesker. Med en gang jeg har vist dem hvor enkelt de kan øke skriftstørrelsen, er de solgt. Ikke alle vil være pionerer. Lag gode løsninger, skaff gode ambassadører, så vil mange papirbokfantaster komme diltende etter. En vakker dag vil jeg slippe å rive gamlingenes nyvunne håp fra dem ved å si at det knapt finnes norske bøker å få kjøpt til lesebrettet.

Jeg skal ikke påstå at jeg har løsningen. Norske forlag har gjort mye rett siden magnetkort-fadesen, som å opprette egne nettbokhandler hvor man kan kjøpe e-bok-filer (som kan sendes til Kindle!), men det norske markedet er altfor lite til å utvikle egne lesebrett. Dessuten er e-bøker momsbelagt, mens papirbøker (og spillkort) ikke er det, noe som sammen med gammelmodige forlag er med på å bidra til at norske e-bøker er altfor, altfor dyre. Derfor er det forståelig nok vanskelig å svare positivt når Aftenposten spør «Er det sannsynlig at norske bøker blir å finne på Amazon i fremtiden?».

Flere muligheter med selvpublisering

Spørsmålet avslører imidlertid at Aftenposten henger etter i den gamle publiseringsverdenen. At ikke norske forlag selger sine bøker gjennom Amazon, betyr ikke at Amazon ikke selger norske bøker. Amazon har lenge tillatt enhver nordmann med tastatur å laste opp egne, norskspråklige bøker for salg i deres bokhandel. Hvis de norske forlagene ikke vil være med på leken, kan forfatterne fint leke selv, gjennom selvpublisering.

Mine kommende bøker vil bli lagt ut for salg i norske e-bokhandler som Digitalbok.no, Ebok.no og Google Play Bøker, for all del, men også hos Amazon, hvor du med et enkelt klikk kan trylle bøkene inn på markedets desidert beste lesebrett.

Det må da være i morgendagens leseres beste interesse?

Legg inn en kommentar