Travle folk trenger noveller

Foto: Wilhelm Dreesen

NRK spår i dag at novellen som skjønnlitterær uttrykksform vil bli mer populær, i en tid hvor travle mennesker velger bort lange romaner. Jeg tror NRK kan ha rett, men tror samtidig ikke at løsningen ligger i novellesamlinger, slik de skriver.

«Novellen har lav status nå, og det er rart, for korte historier passer jo perfekt for travle mennesker med liten tid til å lese lange romaner,» sier den danske forfatteren Ida Jessen til NRK.

Forleggerforeningens bransjestatistikk viser ifølge NRK at salget av norsk skjønnlitteratur har økt, spesielt det siste året, og novellen øker mest. Vi kjøper dobbelt så mange noveller som i fjor. Den store økningen i boksalget gis de oversatte novellesamlingene æren for.

For meg som forfatter med blikket rettet mot fremtiden, er dette interessant. Er virkelig tidsklemma så trang og vårt oppmerksomhetsspenn så kort at romaner taper terreng for historier som kan fordøyes i ett jafs? Kanskje. En tykk bok kan nok være avskrekkende selv for leselystne og lesekyndige. Å starte på en svulstig roman er å sette av mye tid. For mange kan det være lettere å hive i seg litteraturens svar på hurtigmat. Også noveller kan være næringsrike og gi tankeføde som holder hjernen gående i lang tid.

Men betyr det at novellesamlinger er fremtiden?

En novellesamling er nettopp det en novelle ikke er. En novellesamling er mye, den er en investering i både tid og penger. Den er et brett med tolv kokosboller, når du egentlig bare ville ha én.

Selg noveller enkeltvis

Fremtiden er enkel: Selg noveller enkeltvis.

Ideen ville vært til å le av for få år siden, og noen rynker sikkert fortsatt på nesen: Skal virkelig korte noveller på bare et par titalls sider trykkes opp og distribueres til bokhandler landet rundt? Man vil da aldri kunne ta en pris for dette produktet som gjør at det blir økonomi i det!

I e-bokens tidsalder er det plutselig mulig. Novellene kan enkelt lastes opp i e-bokhandelen og selges for en tikrone stykket. Det tilsvarer en tredels kopp kaffe, og burde være godt innenfor det leserne er villige til å betale for en god leseopplevelse til den samme kaffen. Forfatteren vinner, leseren vinner.

Salg av enkeltnoveller betyr også at du oftere kan få nye historier fra favorittforfatteren din, fordi du slipper å vente på at hele samlingen er ferdig. Det samme holder på å skje i musikkindustrien. Som ett eksempel av flere, har artisten Blue Stahli kastet fra seg det gamle konseptet med album. Han lanserer nå sine nye låter etter hvert som han blir ferdig med dem. Samtidig er ikke dette til hinder for å sette dem sammen et album til slutt. Likedan kan jeg, etter å ha publisert en drøss noveller, plukke ut de beste og sette dem sammen i en samling til en rabattert pris.

Forskjellen fra å kun tilby samlingen er at jeg har gitt leseren alternativet: 12 kokosboller eller én? Valget er ditt.

Legg inn en kommentar