Selvpublisering og salgskampanjer

Ebok.nos reklame for eget sommersalg

Ebok.nos reklame for eget sommersalg

Ebok.no har sommersalg for tiden. Du kan bla deg gjennom 226 norske e-bøker på tilbud. Hadde det vært opp til meg, hadde det vært 227 av dem.

Som selvpublisert forfatter selger jeg actionkomedien Plant-Man gjennom Ebok.no. At jeg er selvpublisert, betyr at jeg har lastet opp bok og omslag selv, samt lagt inn vaskeseddel og kategorier (sjanger etc.). Det er også jeg som helt og holdent bestemmer utsalgsprisen.

Ebok.no har laget et enkelt og lettfattelig system for forfattere som vil selge bøkene sine uten å gå via tradisjonelle forlag. Selvpubliserte e-bøker presenteres i bokhandelen side om side med tradisjonelt publiserte bøker. Av de norskspråklige e-bokhandlene som tillater selvpubliserte verker, er Ebok.no både den desidert største og beste. Derfor er det synd at jeg ikke får ta del når Ebok.no kjører salgskampanjer. Jeg står selvsagt fritt til når som helst å justere ned prisen på ungdomsromanen min, men den vil ikke bli funnet av boklesere som tråler gjennom Ebok.nos kampanjeliste.

Det er ganske selvsagt hvorfor det er sånn. Hvis Ebok.no hadde funnet det for godt å rabattere selvpubliserte bøker uten å spørre forfatterne først, hadde sikkert mange av dem blitt sure. Da er det lettere å rabattere en drøss bøker under en og samme avtale med etablerte forlag.

Heldigvis er det en vei ut av uføret, som gjør prosessen smidig både for bokhandel og forfatter. Det krever noen timer med programmering, men er ikke fryktelig komplekst:

Forslaget

Når Ebok.no planlegger et salg, går det automatisk ut en e-post til alle indieforfattere som selger e-bøker gjennom dem. I e-posten blir vi spurt om vi vil at bøkene våre skal være med i salget. E-posten inneholder en stor, grønn «Ja!»-knapp, med forhåndsdefinert (og selvsagt tydelig angitt) kampanjepris. For kampanjer med flytende rabattprosent, kan vi logge inn og selv definere utsalgspris i kampanjeperioden. Hvis vi ikke ønsker å delta i salgskampanjen og selge bøkene våre billigere, trenger vi ikke foreta oss noe som helst.

Bøkenes forhåndsdefinerte kategorier gjør det dessuten til en smal sak for Ebok.no å sende ut forespørsel kun for barneboktitler hvis de skal ha barneboksalg, for eksempel. Forfattere med flere bøker kan selvsagt velge hvilke bøker de vil ha med på salget, det behøver ikke være alle.

Når kampanjen starter, er også våre selvpubliserte bøker representert på kampanjesidene, på lik linje med bøkene fra de store forlagene.

Indieforfatterne vinner. Leserne vinner. Bokhandelen vinner.

Klar, ferdig, kod!


 

Oppdatering, 1. juli 2015:

Ebok.no tok oppfordringen på strak arm. Plant-Man er med i sommersalget som forsøkskanin, på lik linje med bøkene fra de store forlagene. Hurra! Ned fra 49,- til 29,-. Plant-Man er nå salgets billigste bok. Se så fint det ble:

Plant-Man-sommersalg

2 Comments

  1. Jeg skulle også gjerne ha vært med i sommerkampanjen med mine bøker (se: http://www.thevikingseries.com/ ). Men jeg tror nok forklaringen har mer med kommersielle hensyn å gjøre. I Norge selge de aller fleste selvpubliserte bøkene så lite at de ikke er verdt å inkludere i en kampanje som dette.

  2. Hei Terje (og Daniel),

    Veldig bra engasjement og initiativ! Årsaken er egentlig bare at vi ikke har hatt noe system for dette ennå, og klart at det har noe å si at indieforfattere ikke selger nok ennå til å investere veldig mye penger på pr i dag. Men hvis vi skal løfte selvpublisering i Norge så må vi jo også bidra. Så vi tar gjerne med bøker på salg etter kapasitet, og avregner manuelt. Neste år har vi sikkert fått på plass et bedre system for dette. Kanskje også med en epost til alle forfatterne slik som foreslått her i bloggposten.

    God sommer!

Legg inn en kommentar