Eksklusivitet: Nøkkelen til e-bok-suksess?

Kindle Voyage

E-bok-salget går trått, melder mediene. Hvorvidt det er sant, avhenger litt av hvordan du regner, og hva du forventer. Den prosentvise økningen er ganske vill, men salget utgjør bare en liten del av totalsalget, og veksten er bare proporsjonal, ikke eksponentiell.

Tom Harald Jenssen er konsernsjef i Cappelen og leder av Forleggerforeningen, og oppsummerer det slik til Dagens Næringsliv 7.3.15:

E-bøker vil være en nisje, men jeg tror det vil være en liten nisje. I 2010 tenkte vi ikke på om e-boka skulle ta over for papirboken, men når. Nå tror vi ikke det kommer.

Jeg tror ikke på noen av de ytterpunktene. Jeg tror e-bøker vil finne sin plass og at papirbøker vil sameksistere med dem. Endringen kommer enten vi tilrettelegger for den eller ikke, men tar selvsagt lenger tid om tilbydere som kalles bok-Norges mektigste har en innstilling om at e-bøker forblir en liten nisje.

Samtidig må e-bok-forfattere som meg være ærlig på at e-bøker ikke er etterspurt av norske boklesere i dag (selv om jeg tror det skyldes mangel på erfaring med lesebrett mer enn at papirbøker er bedre). Så hvem skal drive utviklingen? Jeg tror ikke vi skal forvente at forlagene gjør det, så lenge bokleserne trives med papirbunkene sine.

Hvem står vi igjen med da?

Forfatterne.

Papirbokforfatterne.

Kast et blikk mot dataspillbransjen, et marked som for mange år siden passerte filmbransjen i årlig omsetning. Se hvordan Sony får folk til å kjøpe en ny PlayStation fremfor en ny Xbox: De lanserer eksklusive spill, titler du kun får til PlayStation. Ikke elendig hyllevare heller, men påkostede og kritikerroste spill som du bare spille. Og da bare du ha en PlayStation.

Ingen bare ha en e-bok i dag. Den samme romanen er tross alt tilgjengelig også som papirbok. Men se for deg følgende scenario: Anne B. Ragdes nye roman kommer ikke i butikkhyllene, den er kun tilgjengelig som e-bok.

Jeg tror vi trenger en vågal forfatter, en som virkelig tør å satse på e-bøker. En kjent en, en populær en. En Jo Nesbø. En forfatter stor nok til egenhendig å kunne bevege markedet, i kraft av antall blodfans som kommer til å prøve e-boken for å sluke boken raskest mulig. For det trenger ikke være for alltid. Papirversjonen kunne ha blitt lansert ett år senere.

Alle skal få. Men de som er villige til å prøve noe nytt, får den først.

Og tenk på all PR-en vedkommende ville ha fått. Skavlan hadde helt sikkert invitert den bestselgende forfatteren som plutselig vender papirboken ryggen og prøver et helt nytt løp. Med kun forsinket papirversjon har vedkommende i verste fall bare utsatt inntektene sine.

Men tør noen å prøve? Og ikke minst: Hvis de ønsker, får de lov av forlaget sitt?

E-bøker er jo bare en liten nisje.


 

NB: I 2009 spesialskrev den amerikanske og relativt suksessfulle forfatteren Stephen King en novelle kun til salg i Amazons e-bokhandel. Men det var bare en novelle. Vi kan vel klare bedre enn som så?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *